Szkoła Podstawowa w Górzynie

Idź do spisu treści

Menu główne

Mam 6 lat, chcę poznawać świat, idę do szkoły

Oddział Przedszkolny



Drodzy Rodzice!

  Przedszkole jest miejscem, w którym dziecko rozpoczyna swoją przygodę z edukacją. Tu poznaje zasady współpracy w grupie, zaczyna odkrywać tajemnice świata, staje się samodzielne i przygotowane do nauki w szkole. Co roku starannie przygotowujemy wychowanków do przekraczania progu szkoły.
W Oddziale Przedszklnym obok sześciolatków są też dzieci młodsze. Dzieci pięcioletnie na równi z sześciolatkami śmiało przygotowują się do nauki w klasie pierwszej nie tracąc czasu na powtarzanie programu z klasy „zerowej". Nasi nauczyciele przygotowali dla rodziców dzieci urodzonych w 2006 roku pełną informację o gotowości ich dzieci do podjęcia nauki w szkole. Nasza szkoła jest  przygotowana do przyjęcia dzieci sześcioletnich.

 

Rozpoczęcie nauki w szkole jest ważnym wydarzeniem w życiu każdego dziecka.

Od września 2014 roku wszystkie dzieci sześcioletnie zostaną objęte obowiązkiem szkolnym. Do tego czasu decyzję o rozpoczęciu nauki w szkole podejmują rodzice dziecka na podstawie własnych obserwacji oraz informacji otrzymanych od nauczycieli przedszkoli.
Szkoła jest szansą dla Twojego dziecka!

Im wcześniej dziecko rozpoczyna naukę, tym ma większe szanse na rozwój swoich uzdolnień i wielu różnych umiejętności lub diagnozę i pomoc w problemach rozwojowych.

ULOTKA Ministerstwa Edukacji Narodowej

Zapraszamy także rodziców do zapoznania się z listem Ministra Edukacji Narodowej Krystyny Szumilas, zachęcającym do zapisywania dzieci sześcioletnich do klas pierwszych.List Ministra Edukacji Narodowej do rad rodziców w szkole
Jeżeli więc, Twój 6-latek:

• interesuje się otaczającym światem, posiada wiedzę o sobie ( potrafi powiedzieć jak się nazywa, ile ma lat, gdzie mieszka, zna pory roku, dni tygodnia)
• posiada odpowiedni do wieku zasób słów, prawidłowo wymawia wszystkie głoski, swobodnie wypowiada się zdaniami, np. na temat swoich przeżyć, zaobserwowanego zjawiska lub oglądanego obrazka
• słucha uważnie poleceń i rozumie ich treść
• skupia uwagę na zadaniu
• przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej i współdziała w zabawach i sytuacjach zadaniowych
• zapamiętuje treść bajki, wiersza, potrafi odtworzyć je z pamięci
• ma umiejętność klasyfikowania i szeregowania przedmiotów, obrazków
• potrafi wyobrazić sobie co było wcześniej i co będzie później(zna pojęcia czasowe wczoraj, jutro)
• posiada orientację w schemacie ciała i w przestrzeni ( potrafi wskazać prawą, lewą rękę, rozumie treść poleceń „ zaznacz w lewym górnym rogu..”, określa położenie przedmiotów nad, pod, na)
• jest samodzielny w czynnościach samoobsługowych (ubieranie, rozbieranie, mycie, potrzeby fizjologiczne, właściwie zachowanie przy stole podczas posiłków), oraz w sytuacji zadaniowej (wykazuje inicjatywę, podejmuje próby poradzenia sobie z trudnością, jest zainteresowane osiągnięciem celu, stara się dokończyć pracę)
• dba o bezpieczeństwo własne i innych (bezpiecznie porusza się po drodze, rozumie jak zachować się w sytuacji zagrożenia, wie gdzie można otrzymać pomoc i umie o nią poprosić
• jest sprawny pod względem ruchowym i manualnym ( łapie piłkę, buduje z drobnych, klocków, lepi z plasteliny, poprawnie trzyma ołówek posługuje się nożyczkami)
• jest zainteresowany czytaniem, pisaniem i matematyką (interesuje się książkami, z uwagą słucha opowiadań, baśni, rozumie sens umownych znaków, zna i stosuje liczebniki porządkowe, dodaje i odejmuje konkretne przedmioty, liczmany)

to te właściwości i cechy będą mu pomagały, gdy pójdzie do szkoły. Świadczą one o wystarczającym przygotowaniu dziecka do podjęcia nauki szkolnej i możemy, jako rodzice, świadomie i odpowiedzialnie posłać go do klasy I.

Jeżeli jednak, dziecko nie spełnia powyższych wymagań, a ponadto w jego zachowaniu widoczne są trudności w zakresie funkcjonowania społeczno-emocjonalnego:

• w zabawie reaguje złością , gniewem, obraża się, odchodzi
• często wybucha złością, płaczem, reaguje impulsywnie
• zachowuje się agresywnie w stosunku do innych dzieci, nie przestrzega reguł i zasad
• okazuje lęk, niepokój, wycofuje się
• stara się przebywać blisko nauczyciela w stopniu utrudniającym zabawę i naukę w grupie
• unika sytuacji wymagających samodzielności
• jego koncentracja jest chwiejna, bardzo podatna na rozproszenie

to oznacza, iż nie osiągnęło jeszcze gotowości szkolnej i właściwą decyzją wydaje się pozostawienie go w przedszkolu. O sukcesie dziecka bowiem bardziej decyduje jego dojrzałość emocjonalna i społeczna niż posiadane umiejętności i wiadomości. Należy jednak pamiętać , iż „gotowość szkolna nie jest stanem, na który się czeka, ale należy ją wykształcać”. Dlatego warto podjąć działania wspomagające rozwój dziecka a ostateczną decyzję w razie wątpliwości skonsultować z pracownikami poradni.

Co zyska sześciolatek, idąc do pierwszej klasy

Sześciolatek będzie mógł:
- aktywnie zdobywać wiedzę dostosowaną do swojego wieku i indywidualnych zdolności,
- rozwijać dotychczasowe zainteresowania i talenty oraz odkrywać nowe,
- uczyć się języka obcego w ramach obowiązkowych zajęć,
- stawać się bardziej samodzielnym, odważnym i pewnym siebie,
- uczyć się nawiązywania kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi,
- rozwijać umiejętność rozwiązywania problemów i współpracy w grupie.

Jak rodzice mogą wspierać dziecko w osiąganiu gotowości szkolnej?

Przede wszystkim zapewnijmy dziecku dużo ruchu, swobodnych zabaw na powietrzu. Pozwólmy mu biegać, kopać piłkę, skakać na skakance, chodzić po krawężnikach. Wykorzystajmy czas na spacerach z dzieckiem na ćwiczenie jego spostrzegania i pamięci.

Domowe zajęcia, takie jak: lepienie z plasteliny, wycinanie, ale także wspólne robienie ciasta czy lepienie pierogów świetnie rozwijają sprawność ręki ważną przy nauce pisania.

Grajmy wspólnie w rodzinne gry planszowe, układajmy puzzle i inne gry. Rozwijamy w ten sposób pamięć i myślenie u dziecka, uczymy go przestrzegania zasad i reguł, a także umiejętności przyjmowania porażek.

Czytanie książek i wspólne oglądanie wybranych programów telewizyjnych to też wspaniała okazja do rozmów, które rozwijają mowę dziecka i wzbogacają jego słownictwo.

Pomagajmy dziecku poprzez konsekwentne, ale też wyrozumiałe reagowanie na jego zachowanie. Przekazujmy jasne i czytelne zasady postępowania, wskazujmy, jakie zachowania są oczekiwane w szkole - łatwiej będzie mu radzić sobie wśród rówieśników i dorosłych.

Dbajmy o wiarę dziecka w swoje możliwości, chwaląc je za wytrwałość. Zachęcajmy do ponawiania wysiłków. Rozwijajmy jego samodzielność - nie wyręczajmy go w codziennych czynnościach. No i nie straszmy całym światem, a szkołą w szczególności!



 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego