Menu główne
Dziecko kończące edukację przedszkolną powinno:
(wymagania i powinności wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego)
W ZAKRESIE UMIEJETNOŚCI SPOŁECZNYCH I ODPORNOŚCI EMOCJONALNEJ:
Zorganizować sobie zabawę, bawić się z dziećmi i rywalizować z nimi np. podczas zabaw i gier sportowych.
Przestrzegać reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej i grzecznie zwracać się do innych.
Dzielic się swoją wiedza i umiejętnościami, a także brać udział w występach i konkursach.
Racjonalnie radzić sobie w sytuacjach trudnych i łagodnie znosić porażki.
W ZAKRESIE UMIEJETNOŚCI MATEMATYCZNYCH:
Liczyć na miarę swoich możliwości, pokazując palcem liczone obiekty i zna reguły obowiązujące podczas liczenia.
Ustalać równoliczność poprzez liczenie i ustawianie w pary oraz wie, gdzie jest więcej a gdzie mniej elementów.
Wyznaczać wynik dodawania i odejmowania poprzez liczenie na palcach i na innych zbiorach zastępczych.
Różnicować stronę lewą i prawą, określać kierunki oraz ustalać położenie obiektów w stosunku
do własnej osoby oraz w odniesieniu do innych obiektów.
Dokonywać prostych sposobów mierzenia: krokami, stopa za stopą, łokciem, dłonią i palcami.
W kolejności wymienić pory dnia, dni tygodnia, miesiące i pory roku.
W ZAKRESIE GOTOWOŚCI DO CZYTANIA I PISANIA:
Potrafi określać kierunki oraz miejsca na kartce papieru
Rozpoznaje i zapamiętuje to, co jest przedstawione na obrazkach.
Ma sprawne ręce i dobra koordynację wzrokowo-
Interesuje się czytaniem i pisaniem oraz jest dobrze przygotowane do nauki czytania i pisania.
Słucha opowiadań, baśni i rozmawia o nich (interesuje się książkami)
Układa zdania, wyodrębnia w nich wyrazy, które dzieli na sylaby oraz wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej.
Odczytuje krótkie podpisy pod obrazkami, napisy na szyldach.
ZAKRESIE SPRAWNOŚCI MANUALNEJ:
Potrafi przyjmować prawidłową postawę, siedząc przy stole i właściwie posługiwać się przyborami szkolnymi.
Wycinać po linii ciągłej i przerywanej.
Rysować, kolorować i malować (na temat podany i dowolny) a także zamalowywać duże przestrzenie kartki.
Odwzorowywać podstawowe kształty (koło, kwadrat, trójkąt) oraz kwadrat stojący na wierzchołku
Kreślić linie proste (pionowe, poziome, ukośne), łamane faliste, zaokrąglone oraz odwzorowywać (odtwarzać) szlaczki
i wzory literopodobne bez liniatury i w liniaturze.
Przewlec, nawlec np. korale na sznur.
W ZAKRESIE CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWYCH:
Poprawnie się umyć (w tym zęby), wytrzeć ręcznikiem, uczesać włosy grzebieniem.
Samodzielnie i w przyjęty sposób korzystać z toalety.
Nakładać i zdejmować z siebie odzież
Nakrywać do stołu i utrzymywać porządek w miejscu, w którym przebywa.